Zesdaagse Rotterdam

Nieuws & Media

Wat eet een wielrenner?

11 januari 2016
Je heb het je vast wel eens afgevraagd: wat werken die renners wel niet naar binnen om zo lang, zo hard te kunnen fietsen? Wat eten ze bijvoorbeeld in de aanloop naar een grote koers? Eén ding is zeker: veel koolhydraten is het devies en die vind je in allerlei soorten voedsel. Maar sprinters opgepast! Neem niet té veel koolhydraten. 
 
André Looij eet op de dag van de race altijd kwark met muesli, Jesper Asselman neemt een bakje havermout met wat fruit, rozijnen en twee broodjes, en Barry Markus kiest voor brood en een beetje yoghurt. Wat je naar binnen werkt voor het fietsen is dus heel persoonlijk, maar duidelijk is dat deze soorten voedsel veel koolhydraten bevatten, de belangrijkste brandstof in het wielrennen. Dat beaamt ook Michel Kreder, die net als Asselman kiest voor havermout. Daarnaast trekt hij voor een wedstrijd nog een blik rijstpap open. ,,Als je lang moet koersen, begin je 's ochtends meteen met stapelen en ben je heel de dag door aan het eten.''
 
Yoeri Havik propte zich vroeger voor een koers helemaal vol met pasta. ,,Maar tegenwoordig doe ik het meer met mate. Ik stond altijd met een volle maag aan de start en kwam erachter dat dit uiteindelijk averechts bij mij werkte. Nu probeer ik een zo normaal mogelijke hoeveelheid naar binnen te werken. Daarnaast ben ik ook heel erg van de gelletjes, als ik trek krijg tijdens een race.''   
 
De ervaren Italiaan Filippo Pozzato veranderde de afgelopen jaren eveneens zijn eetpatroon. ,,Ik at altijd veel witte pasta,'' zegt de oud-winnaar van Milaan-San Remo. ,,Nu neem ik een dag voor een grote koers volkoren risottorijst en volkorenpasta. Een paar uur voor de race eet ik dan ham, volkorenbrood en veel eieren. Volkorenpasta bevat veel complexe koolhydraten en die zijn moeilijk door het lichaam af te breken. In witte pasta zitten vooral enkelvoudige koolhydraten. Die worden snel door het lichaam opgenomen en bevatten bovendien minder voedingsstoffen, waardoor je sneller trek krijgt.''
 
Koolhydraten zijn de beste vriend van een duurrenner. Ze zijn de snelste brandstofleveranciers, dus daar wil je een zo groot mogelijke voorraad van hebben. Voor een sprinter, die een korte, krachtige inspanning moet leveren, ligt dat echter anders. Dat vertelt Nils van 't Hoenderdaal, die deze week namens Nederland in actie komt in de Provato/GPN Sprint Cup. ,,Het belangrijkste voor ons is dat we genoeg eiwitten eten. Die zorgen ervoor dat je spieren na een inspanning weer snel fit zijn.'' Van 't Hoenderdaal geeft aan dat hij niet echt een vast eetpatroon heeft. ,,Maar je moet wel letten op wat je eet. Te veel koolhydraten is niet goed voor je en als je niet oppast, kun je er heel snel dikker van worden.''
  • Dubbelsteyn
  • Wooning keukens en badkamers
  • AD
  • Amstel Bier
  • Fiets
  • Hotel Ridderkerk van der Valk
  • KNWU
  • NTFU
  • Procycling
  • Rotterdam Sport
  • RTV Rijnmond
  • Soigneur
  • Nederlandse Loterij
  • Wieler Revue
Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER