4 - 9 JANUARI 2018

Koersuitleg

Voor hen die voor het eerst kennismaken met het fenomeen 'zesdaagse’ leggen we hieronder in het kort uit waar het om draait.

Het deelnemersveld bij een zesdaagse bestaat uit koppels, die iedere dag een wedstrijdprogramma afwerken. Tijdens deze wedstrijden kunnen de coureurs ronden en punten winnen op hun tegenstanders. Om kans te maken op de eindoverwinning in de Zesdaagse van Rotterdam, is het zaak om in alle onderdelen voorin mee te doen.

KOPPELKOERS

De koppelkoers is het koningsnummer van de Zesdaagse. Tijdens dit onderdeel zijn beide renners van het team in de baan, maar is er slechts één in koers. Ze lossen elkaar met een ferme handslinger ongeveer om de twee ronden af, zodat een van hen weer op adem kan komen. Het resultaat: een supersnelle koers met louter 'frisse’ coureurs in actie. Het doel van de wedstrijd is rondes voorsprong nemen op de concurrentie en/of punten scoren. Het onderdeel koppelkoers kan over meerdere afstanden - lees: voorafbepaalde tijd met een aantal slotronden (bv. 45 minuten + 10 ronden) -  gaan en verschillende regels hebben. Maar grofweg zijn er twee varianten te onderscheiden: een koppelkoers met en zonder tussensprints (klassementen). De koppelkoers met klassementen wordt gewonnen door het team dat in de tussensprints de meeste punten heeft verzameld. Per sprint zijn er 5, 3, 2 of 1 punt te halen. Let op, rondenwinst gaat wel altijd boven punten. Dus een team zonder punten dat een ronde voorsprong op het veld heeft genomen, mag alsnog met de bloemen zwaaien. De koppelkoers zonder tussensprints draagt de geuzennaam 'de Grote Jacht’ en is een koppelkoers, later op de avond, van maar liefst driekwartier, waarbij de uitslag puur door rondenwinst wordt bepaald. Wanneer er meerdere ploegen met dezelfde rondenwinst zijn, is de eindsprint beslissend.


KOPPELAFVALKOERS
De koppelafvalkoers werkt hetzelfde als de koppelkoers. Alleen valt bij elke tussensprint het laatste team af. Dit herhaalt zich tot er nog twee ploegen over blijven, die onderling uitmaken wie de overwinning grijpt. Het gaat bij het bepalen wie afvalt om het achterwiel van de laatste renner.


SUPERSPRINT
De supersprint is een variant op de koppelafvalkoers waarbij na een bepaald aantal afvallingen een finale wordt gereden met meerdere teams. Deze finale bestaat uit 10 ronden.


KOPPELTIJDRITTEN
Er worden tijdritten gereden over 200 meter ('baanronde’) en over 400 meter. Beide renners van het koppel rijden bovenin de baan een aantal aanloopronden om vervolgens bij de bel op volle snelheid naar beneden te sturen en aan hun tijdrit te beginnen. Bij de koppeltijdrit (over 400 meter) is daarbij een aflossing verplicht. De zes snelsten kunnen wederom punten verdienen.


KLASSEMENTWEDSTRIJD
Bij de klassementswedstrijden (ook wel 'puntenkoers’ genoemd) zijn na elke 10 ronden punten te verdienen. Doordat de wedstrijd wordt gereden met 1 verplichte aflossing, geldt het ook als teamonderdeel, met bijbehorende puntenverdeling over de 6 beste teams Let op, eventuele rondenwinst wordt meegenomen in de einduitslag en gaat dus boven punten.


DERNY
De wedstrijden achter de derny’s vormen een apart onderdeel (de Houcon Derny Cup), maar tellen ook voor het zesdaagse-klassement mee. Tijdens een dernykoers start één renner van het koppel en rijdt een gelimiteerd aantal renners. De coureurs rijden achter een gangmaker op een gemotoriseerde derny, die voor iedere rit door loting aan de renner wordt toegewezen. De gangmaker/renner-combinatie die als eerste de finish passeert is de winnaar. De behaalde punten tellen mee voor het klassement. Na de dernyfinale op de slotavond wordt er een bonusronde toegekend aan het koppel dat over alle dernykoersen het best presteerde.


ALGEMEEN KLASSEMENT
De eerste zes teams per onderdeel ontvangen punten voor het algemeen klassement: 20-12-10-8-6-4. Bij de 'baanronde’ (tijdrit) is de puntentelling: 10-6-5-4-3-2. Voor de derny’s geldt: 5-4-3-2-1 en in de derny-finale: 10-6-5-4-3-2. Rondenwinst gaat boven punten. Elke keer dat een koppel 100 punten bereikt, verdient het een bonusronde, behalve tijdens de slotkoppelkoers van de zesdaagse. 

 

Provato/GPN Sprint Cup

Naast de elite-renners die de strijd aangaan op de zesdaagse-onderdelen wordt in Rotterdam Ahoy ook andere wedstrijden verreden, zoals de Talents Cup en de Provato/GPN Sprint Cup. Deze laatste is een sprint-interland met de volgende disciplines.

Teamsprint
De renners rijden met vliegende start een tijdrit over drie ronden. Daarbij trekt de ene sprinter de boel op gang, rijdt nummer twee de tussenronde en sprint de laatste coureur naar de eindtijd voor het team. De ploeg die de snelste tijd klokt, is de winnaar.

Mannen strijden in een formatie van 3 tegen 3 waarbij iedere renner 1 ronde op kop rijdt. Er finisht dus maar 1 renner per team. 

Tijdrit
Hetzelfde principe als de teamsprint maar dan individueel en over slechts één ronde van 200 meter. Het resultaat van de tijdrit bepaald de  indeling voor de sprintduels .

Sprint
De winnaars van de sprint worden bepaald door middel van een knock out-systeem. Ze worden gekwalificeerd aan de hand van hun tijd op de 200 meter.

Keirin
Tijdens de keirin starten alle sprinters tegelijk. De start gaat op loting. De eerste ronde is verplicht in dezelfde volgorde, daarna vrij, maar de renner moet achter de gangmaker blijven! Als de derny drie ronden voor het einde uit de baan stuurt, begint de vaak chaotische eindsprint. 

TICKETS
Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER